
Ze skuteczną komunikacją mamy do czynienia wówczas, gdy osoby, które ze sobą rozmawiają, rozumieją, co mówią do siebie nawzajem. Wydawałoby się, że każda rozmowa wygląda w ten sposób, ale tak nie jest. Czasami treść, którą staramy się przekazać drugiej osobie, odbiera ona zupełnie inaczej, niż byśmy tego chcieli. Można tego uniknąć poprzez rozwijanie oraz doskonalenie ważnej i potrzebnej umiejętności, jaką jest właśnie skuteczne porozumiewanie się z innymi.
1. Badź uważna:
Pozwól Twojemu rozmówcy swobodnie się wypowiadać. Nie przerywaj. Zamiast przygotowywać w głowie komentarz, po prostu słuchaj, towarzysz. Zanurz się w tym, co mówi druga osoba, podążaj za każdym słowem. Spróbuj:
- zrozumieć jej położenie, punkt widzenia (nie musisz się z nim zgadzać),
- wczuć się w jej stan emocjonalny,
- parafrazować, czyli powtarzać własnymi słowami to, co powiedziała, by upewnić się, czy dobrze odczytałaś podane przez nią informacje,
- zadawać pytania otwarte, umożliwiające udzielanie rozbudowanych odpowiedzi.
2. Bądź spójna:
Ten sam komunikat może być odebrany na wiele różnych sposobów. Jeśli chcesz, żeby dobrze Cię zrozumiano, słowa, które wypowiadasz, powinny współgrać z tonem Twojego głosu, mimiką twarzy, gestami, postawą ciała, spojrzeniem, a nawet wyglądem fizycznym (tzn. przekazywać tę samą wiadomość).
Od tego, co komunikuje Twoje ciało, zależy, jak przesłanie wyrażone za pomocą słów zostanie odczytane przez odbiorcę, np. komplement może być odebrany jako wyraz sympatii, życzliwości, podziwu albo wręcz przeciwnie – przytyk, złośliwość.
Kiedy Twoje reakcje współgrają z tym, o czym mówisz:
- łatwiej zrozumieć, co naprawdę masz na myśli,
- jesteś postrzegana jako osoba wiarygodna.
3. Bądź konkretna:
Mów w jasny, jednoznaczny sposób. Dzięki temu unikniesz ewentualnych nieporozumień i niedomówień, ponieważ osoba, z którą rozmawiasz, nie będzie musiała domyślać się, co właściwie chcesz jej zakomunikować. Nikt nie zna Twoich myśli, intencji czy oczekiwań.
4. Bądź otwarta:
- Mów o swoich uczuciach. Jeśli jest Ci przykro lub odczuwasz złość z powodu tego, co usłyszałaś od Twojego rozmówcy (albo tego, w jaki sposób zachował się wobec Ciebie), spokojnie i wprost powiedz mu o tym. Ukryte pretensje, brak szczerości oraz niewyjaśnione sprawy mogą zniszczyć Waszą relację.
- Wyrażaj swoje opinie, myśli, obawy, prośby.
- Każdy człowiek czasem się myli (również Ty oraz osoba, z którą rozmawiasz), dlatego nawet gdy się z kimś nie zgadzasz, weź pod uwagę argumenty, jakie przytacza w rozmowie. Masz prawo pozostać przy swoim zdaniu, ale także zmienić je pod wpływem uzyskania nowych informacji na dany temat.
5. Unikaj:
- niejasnego wyrażania swoich myśli.
- utraty kontroli nad sobą i poddania się emocjom.
- ukrywania uczuć.
- krzyku.
- oskarżania drugiej osoby.
- upokarzania.
- wyolbrzymiania.
- zakładania, że znasz cudze myśli/ inni znają Twoje myśli.
- przerywania.
- rozwlekania wypowiedzi.
- narzekania.
- plotkowania.
- poruszania wielu zagadnień na raz.
- odbiegania od tematu.